maandag 22 november 2010

Stagedag 3

De les handvaardigheid voor de Lwoo duurde nog maar heel even, dit kwam omdat we nog wat mis communicaties waren ontstaan tijdens de heenweg. Gelukkig is het bij deze les geen probleem, aangezien er twee docenten aanwezig zijn in het lokaal.
Vervolgens moesten we naar de andere lokatie om het vak der tekenen te gaan voorschotelen aan de kinderen. We hadden de week ervoor aan Dana gevraagd of we misschien uit mochten leggen hoe de kinderen een gezicht moeten tekenen. Ons min of meer eerste lesje. Ik tekende op het bord en om de beurt vertelden we wat de kinderen moesten doen. Ook was het de bedoeling dat ze mee tekenden op een a4-tje, dit ging opzich aardig. Sommigen waren iets te snel met de stappen, je zag dan gelijk dat het niet goed ging. Natuurlijk is dat onze fout, maar je weet hierdoor wel wat je de volgende keer moet doen. Er werd regelmatig gevraagd of ze het goed deden, al wapperend met hun blaadje omhoog, ook niet zo handig.
Hier nog een citaat van Dana:
Zoals jullie gemerkt hebben, hadden jullie de aandacht van de groep. Ze waren erg rustig en geïnteresseerd. Jullie verhaal over het tekenen van een gezicht was duidelijk,  aan het eind van de les had iedereen een gezicht staan. Wanneer je nu de gemaakte tekeningen doorkijkt, zul je zien dat bij veel tekeningen de verdeling van het hoofd niet helemaal goed is. Dit kun je ondervangen door tijdens de les rond te lopen en te controleren of dat wat je zegt, ook goed overgekomen is. Misschien heb je tijdens de les zelf wel gemerkt dat lln de hele tijd goedkeuring vroegen. Ze hielden soms letterlijk hun tekening omhoog om te vragen of ze het wel goed deden. Leerlingen, vooral lwoo, hebben behoefte aan goedkeuring. Pas wanneer jij zegt dat ze het goed gedaan hebben, durven ze met een gerust hart verder te gaan. Ondanks dat ze deze les al vaker gehad hebben, vinden ze het eng en vreemd om bv. ogen op de helft van het hoofd te tekenen.
Wanneer je een voorbeeld gebruikt (heel goed), zorg er dan wel voor dat dat voorbeeld klopt met je verhaal. Er werd verteld dat ogen op de helft zitten, terwijl het voorbeeld laat zien dat het ongeveer 1/3 is. Bij leerlingen heb ik ook tekeningen gezien waarbij ogen op 1/3 zitten. Door rond te lopen zou je dit soort foutjes eruit kunnen halen.
 Nu lijkt het net of het afgelopen maandag heel slecht was. Het tegendeel is waar. Omdat jullie het zo goed deden, en
leerlingen de les prettig vonden, ga ik een stapje verder en ga ik letten op de inhoud en de kleinere dingen. Graag laat ik jullie vaker een les geven, de leerlingen zullen het waarderen. Geef maar aan wat je wilt.

Nou dat klinkt best leuk, op het moment ben ik ook aan het denken wat ik de leerlingen (ook de andere klassen) voor een lesje kan geven.

Toen weer vliegensvlug naar de volgende lokatie, best zonde het gaat allemaal van je pauze af. Gelukkig konden we nog eventjes kletsen met Yvette en Astrid. De klas die we nu hebben is een havo3 een lekker rustige klas, dat is wel even fijn. Ze moesten verder met de opdracht(kerstkaart maken met snippers) en eigenlijk hoef je deze leerlingen niet echt te begeleiden of te helpen. Je doet dus eigenlijk niet zo heel veel tijdens deze les, wel heeft dit als voordeel dat je wat kun nakijken of wat aantekeningen kan maken. Ook gaat de radio aan, dat vind ik zelf ook wel prettig tijdens de les.
Hierna stormde de welbekende 2R het lokaal weer in. Aïda en ik hadden besloten om een klassen indeling te gaan maken, daarom hebben we alle foto's van de leerlingen uitgeknipt en zijn toen gaan kijken waar iedereen het beste kan gaan zitten. Dit viel nog niet mee, al met al is het een flink gepuzzel, maar uiteindelijk hebben we er iets van gemaakt. Hopelijk gaat het dan beter met deze klas.
Bij CKV heb ik met een leerling gepraat over mijn vorige opleidingen, deze jongen wil namelijk misschien in het grafische vak gaan doen of iets met games. Met beide heb ik te maken gehad. Ik heb hem geadviseerd om zeker eens te gaan kijken op de open dagen bij bijvoorbeeld onze school, maar ook te gaan kijken in Enschede op het Saxion, bij de opleiding kunst en techniek. Ik heb dit ook even gedaan, niets voor mij overigens, maar misschien wel heel leuk voor hem. Ik neem in ieder geval nog voorbeelden mee van ontwerpen die ik heb gemaakt als graficus.
De klas erna kon weer verder met de 'kamer opdracht', omdat deze klas vrij rustig is hoef je niet zo heel veel te doen. Wel zijn er een aantal vragen over hoe je dingen moet tekenen, dan is het erg leuk om leerlingen te helpen. Je ziet uiteindelijk snel resultaat. Zo heb ik een jongen geholpen met het tekenen van een theepot, hij had echt werkelijk geen idee. Het zijn veelal kleine dingen. Dana had ook nog een duidelijke uitleg gegeven over het tekenen  van perspectief, van bijvoorbeeld een dekbed overtrek. Ik heb hier veel van opgestoken, dit omdat ze een duidelijke heldere uitleg geeft. Zelf zo duidelijk dat er uiteindelijk geen vragen meer over zijn.
De laatste les heb ik gekeken hoe Dana les opening doet.
Danastaat bij de deur, groet de leerlingen, zo krijgt de leerling het idee/gevoel dat ze gast zijn bij de leraar en niet anders om. Als je als leraar te laat in het lokaal komt is dit effect veel minder sterk aanwezig, ook zal het dan meer moeite kosten om de leerlingen weer stil te krijgen. Je komt dan immers hun territorium binnen.

Vervolgens loopt ze naar voren, vraag alle leerlingen de tassen van tafel te halen en vertelt wat de leerlingen moeten gaan doen vandaag. Als er vragen zijn mogen die nu gelijk gesteld worden, ook wijst ze twee mensen aan om de tekeningen uit te delen, heel handig anders staat iedereen te dringen bij de bak en daarbij word het dan meestal een zooi in de bak. 

De leerlingen moest eigenlijk langer blijven zitten omdat ze tijdens het opnoemen van de behaalde cijfers vrijwel geen moment stil waren. De tijd waarin ze niets hadden gedaan, moest maar na de les ingehaald worden. Dit was natuurlijk niet leuk voor ze en daarna ging iedereen ijverig aan het werk, waardoor ze uiteindelijk niet langer hoefden te blijven zitten. Maar mocht het de volgende les weer zo zijn dan uiteraard wel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten