dinsdag 9 november 2010

Stage dag numero uno

Het zonnetje liet zich nog lang niet zien, toen ik de auto instapte om op weg te gaan naar Winterswijk. De auto vol meiden, hartstikke gezellig, waardoor we uiteraard een afslag misten. Aïda moest nog even wachten in Doetinchem. Maar uiteindelijk kwamen we aan bij de school, welliswaar iets te laat, maar dit gaf niet. Dit werd al verwacht omdat de trein richting Winterswijk nogal waardeloos is, hij rijd niet (op tijd).

Gelukkig waren we wel op tijd voordat de eerste les begon, Dana kwam ons al te gemoed lopen. Loop maar met mij mee, dan gaan we gelijk het lokaal in, vertelde ze ons. Daar zat een klein klas je al 'braaf' te wachten. We stelden ons voor aan de ongeveer 15 leerlingen LWOO(LeerWeg Ondersteunend Onderwijs). Deze konden daarna aan het werk, want ze wouden niets over het weekend vertellen aan ons of hadden niets meegemaakt. Wij bespraken met Dana een beetje hoe het er aan toe gaat op de school, Dana werd vaak onderbroken door leerlingen. Later vertelde ze dat dit komt omdat je deze leerlingen stapsgewijs alle dingen moet uitleggen. Een opdracht volledig opgeven roept vaak vraagtekens op bij de leerlingen. Ook vertelde ze ons wat de school allemaal doet voor deze leerlingen, ze hebben o.a. een eigen locatie, maar hier vertel ik later meer over.

Na twee uur verhuisden we naar een andere locatie, Jan Stienstraweg, ook hier hadden we dezelfde klas als de uren ervoor. Nu hadden ze alleen tekenen, maar Dana gebruikte de les even als mentor les. Zo werd de leerlingen gevraagd naar welke richting ze het liefst naartoe wilden, of ze ergens problemen hebben, werden de vragen van leerlingen beantwoord en ze kregen de cijfers terug van een so van vorige week. Ik merkte vooral op dat deze leerlingen een erg goede mentor hebben. Deze les vloog voorbij en nu hadden we een pauze, die wel heel erg kort is, omdat we weer naar een andere locatie moesten vertrekken.

Nu zaten we op locatie Zonnebrink, het grootste gebouw en de locatie waar de andere twee dames (Astrid en Yvette) ook stage lopen. Als eerste hadden we een havo 3, ook hier stelden we ons voor. Er waren geen vragen en de leerlingen gingen aan de slag met het maken van een kerstkaart uit zelf uitgescheurde snippers uit tijdschriften. De heren in het gezelschap gingen mokkend toch aan het werk, maar zelf de heren hadden na een lesuurtje een mooie achtergrond gecreëerd. Omdat het lekker rustig was werd de radio erbij aangezet. Het opruimen ging in deze klas ook zonder enige problemen (wat een brave leerlingen). Maar dat was snel verdwenen toen met veel herrie de 2R (havo) klas kwam binnen stormen. Deze klas is groter als de vorige klas en heel erg druk. Wij konden ons amper voorstellen, omdat er continu overheen werd geschreeuwd. Heel vervelend. Wel werd er door een paar jongentjes nog gevraagd hoe oud we waren, heel grappig dat ze erna begonnen te giechelen als kleine meisjes. Toch ook wel schattig pupers. De klas kreeg een so tekenen (iets wat ik nog nooit heb gehad!) maar ondanks dat werd er nogsteeds onderling gekakeld met elkaar. Aïda en ik overlegden een beetje met elkaar hoe we dat zouden aanpakken, moeilijk hoor welke beslissing je dan moet nemen. Opmerkelijk vond ik het wel dat een jongen uit zich zelf ergens apart ging zitten, omdat hij zijn vriendjes irritant vond. Wel een heel goed eigen initiatief. De radio ging natuurlijk, in grote telleurstelling van de klas, niet aan. Maar beter ook, want het was mij al veel te druk in de klas.

Nu hadden we wel een hele pauze, we hoefden niet te verkassen deze keer. In de pauze kwamen we Astrid en Yvette tegen en werd er onderling, onder genot van een heerlijk warme soep (applaus voor de Driemark!), van alles uitgewisseld. Hoe het was natuurlijk, welke klassen we hadden gehad, wat we er van vonden en ga zo maar door. Nog snel een appeltje naar binnen proppen (jawel vitamientjes!) en door naar het volgende lokaal. Een trap omhoog, langs de mediatheek en dan... sta je op een zoldertje. Wat een grappig lokaaltje zeg. Hier hadden we H4C, geen tekenen of handvaardigheid dit maal, maar een CKV les. Het ging over de stad, met een beetje Arnhem (ook omdat ze hier een excursie naartoe hebben gehad voor CKV) als voorbeeld. Of je het verkeer er positief of negatief vind, of de winkels, de kunst enz. Uiteindelijk werd het klassikaal besproken en zag je wat iedereen had geantwoord. De leerlingen konden dan invullen of de klas er positief of negatief tegenvoer stond, daar rolden natuurlijk discussies uit. Onder tussen keken wij in wat verslagen die Dana, had nagekeken, van het uitje in Arnhem. Erg leuk om te lezen wat de leerlingen er van vonden. Met Dana hadden we het er nog over wat we ongeveer wilden gaan doen, van haar was van alles mogelijk en we mochten van alles voorstellen.
Omdat Astrid en Yvette al klaar waren mochten wij nu ook eerder naar huis, en om eerlijk te zijn vond ik dat helemaal niet erg. Ik had de knollen al aardig op, best vermoeiend weer de eerste stage dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten