maandag 15 november 2010

Stage dag 2

We begonnen deze morgen iets later, iets waar we allemaal erg blij mee waren aangezien het best een lange dag is en het toch best een stuk rijden is, dus vroeg je nest uit. Eenmaal Astrid en Yvette afgezet te hebben, reden Aïda en ik met een vette omweg(lastig die een richtings weggetjes) naar de school. In het lokaal waren de leerlingen al lekker aan de gang, sommigen nog met tekenen anderen waren al druk aan het zagen en schuren. Dana werd vergezeld door een andere lerares vandaag, natuurlijk erg gezellig, maar het word zo wel snel vol in de klas. Ik merkte dat ik het dan niet zo prettig vond om iets tegen de leerlingen te vertellen, vragen of iets op te dragen. Een leermoment misschien.
Het viel ons al snel op dat er een nieuwe leerling aanwezig was. Een verlegen meid met een ontzettende bos krullen, waar de heren in het gezelschap er van onder de indruk waren. Je merkte dat de heren wat drukker als normaal waren, ze probeerden (onbewust misschien) indruk te maken. De hormonen en testosteron vloog ons om de oren.
Goed, op naar de andere locatie. Het liep een beetje in de soep eigenlijk deze les, omdat de foto's van de leerlingen niet in orde waren. Deze zouden uitgeprint worden zodat de kinderen deze konden natekenen op linoleum. Dana nam hier de verantwoording voor, de leerlingen vonden het uiteraard niet erg. Maar dat betekend niet dat ze niets hoefden te gaan doen! Het nieuwe meisje, Roos, werd opgehaald door de conciërge, ze kreeg een rondleiding door de school en een kluisje toegewezen. Toen ze vertrokken was vertelde Dana de leerlingen om niet meer te lachen, dat dat erg rot is voor het nieuwe meisje. En dat ze zelf goed weten hoe het voelt hoe het is als een groep loopt te grinniken, dat is erg vervelend. De leerlingen begrepen dit en er werd even over gepraat.
Een aantal leerlingen hadden wel een foto en konden gaan teken, maar de omtrek van het gezicht valt al niet mee, waarop ik voorstelde aan Dana om de volgende week een lesje te geven over het tekenen van een gezicht. Dit mocht, leuk!
Deze klas eet altijd de laatste vijf minuten van de les, omdat ze hierna gym hebben. Vrijwel iedere leerling zie je eten behalve een meisje, dit was de vorige keer ook al zo. En kennelijk vaker. Het meisje werd ook na de les even apart gehouden om met haar te praten. Of ze wel goed at e.d. maar ze vertelde (natuurlijk!) dat ze dat wel deed. De school besteed veel aandacht aan het eten op school, hartstikke logisch met een lege maag kun je je minder goed concentreren en ben je snel moe en koud. Dit meisje zit ook altijd naast de verwarming, draait deze open terwijl het al best warm is in het lokaal. Het moeilijke eraan is dat de ouders (gescheiden) niet willen dat ze naar een schoolarts gaat en ontkennen dat ze slecht eet. Dan is het als docent moeilijk om er nog wat aan te doen. Dana wijst haar er wel op dat ze in de 5 minuten dat de andere leerlingen eten, zij dat ook moet doen en haar eten mee moet nemen.

En weer verkassen naar de andere locatie, snel een bak koffie naar binnen gieten en weer gaan! Gelukkig is dit een heerlijk rustige klas en was iedereen al vlot aan het werk. Aïda en ik maakten even een blaadje met onze foto's en een tekstje wie we zijn en wat we komen doen. Wel zo handen voor onze tijdelijke mede collega's. Ik was verbaasd dat toch veel leerlingen de opdracht in twee lessen af hadden gekregen, dat krijg je niet in iedere klas voor elkaar. Het opruimen ging ook vrij gemakkelijk, iedereen werkte mee en er lagen geen snippers op de grond toen de klas uit het lokaal vertrok. (bravo!)
Met de 2R was het gedaan met de rust... Wat een drukte en door die drukte hebben ze heel weinig gedaan. Dana maakte daarom aan het einde van de les een afspraak met de klas; dat ze de opdracht een keer zou uitleggen mits het rustig was, anders moesten ze het zelf maar uitzoeken. Met de consequentie dat er iedere week een opdracht gegeven zou worden die aan het einde van iedere les ingeleverd moet worden voor een cijfer.

Tijdens de CKVles heb ik voornamelijk aantekeningen gemaakt voor mijn verslag. En de reacties bekeken van de leerlingen op de getoonde filmpjes.

Hierna was er weer een rustige klas, met dezelfde opdracht als de 2R klas. Dit ging een stuk vlotter. Ze kwamen er zelf aan toe om de tekening wat verder in te vullen. De opdracht is namelijk een kamer tekenen met perspectief. De kamer heeft een raam en ze moeten dus ook buiten tekenen, daar is het verdwijn punt.
De klas hierna had ook dezelfde opdracht, hier ging het ook wat minder vlot, omdat het ook een drukkere klas is. Omdat ik bij de 2R had voorgesteld om een klassen indeling te maken, ging ik deze klas analyseren. Welke leerlingen zijn wat drukker en welke zijn rustig aan het werk. Erg grappig dat de leerlingen het ook doorhadden en er na vroegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten