Datum les: 08-02-2011
Klas: DBKV1A
Aantal leerlingen: 13
Les wordt gegeven door:
- Renske Marris
- Jolein Kamerink
- Maike Peters
- Marlies Rullmann
Begeleider:
- José Huibers
Thema: Robert Therrien in De Pont
· Beginnen met powerpoint over Robbert Therrien
- Biografie
- Achtergrond
- Werken
- Visie van Therrien
· Van de powerpoint schakelen we over op een praktijk opdracht.
We laten een afbeelding zien waar een raster overheen getekend is. Vervolgens krijgt iedere student een A3 papier. De kleine afbeelding met raster wordt in stukken geknipt en iedereen krijgt een klein deel hiervan. Dit deel gaan ze individueel natekenen op hun papier. (houtskool?)
Eenmaal klaar met deze tekening kunnen ze hun A3 papier omdraaien. Op de achterkant staat een vraag. Het antwoord op deze vraag hangt ergens op de muur. Ze moeten dus hun tekening op de muur plakken bij het goede antwoord en zo wordt de kleine afbeeldingen weer in zijn totaal bij elkaar gebracht. Maar dan 4 keer zo groot.
De vragen die op de achterkant van het papier staan zijn:
- Hoe heet de kast met de voorwerpen in een kleur? Red Room
- Hoeveel rode voorwerpen heeft Robert Therrien verzamelt voor in de inbouwkast? 888
- Welk voorwerp is nog meer vergroot naast de tafels, stoelen en borden en staat in de Pont? Oil can
- Welk begrip geeft het beste weer waar Therrien zijn inspiratie vandaan haalt? Verrassende perspectieven
- Wat is een belangrijk begrip dat veel voorkomt in zijn werk? Schaalvergroting
- Hoe heette het boek met gedichten wat de aanleiding van de tentoonstelling is geweest? Dream Hospital
- Hoeveel grote sculpturen en installaties bevat de tentoonstelling? 11
- Hoe heette het glazen gebouw met plastic voorwerpen? Transparent Room
- -Wat staat er elke titel van de opgeblazen objecten? No title
- Waar zijn de tijdloze en robuuste borden op gebaseerd? Buffalo
- Hoeveel 2D werken van Therrien waren er te zien in de Pont? 40
- Wat was het verrijdbare kunstwerk/voorwerp in de tentoonstelling? Bordenrek
- Wat voor gevoel wil Therrien overbrengen op de kijker? Vervreemding
Benodigdheden:
- 13 man
- 14 x A3 papier
- 13 x een vraag met een antwoord
- Powerpoint presentatie
- 1 kleine afbeelding met een raster
- Houtskool
- Tape
Lesdoelen en inhoud:
- Verdiepen in de kenmerken van Therriens werk.
- Studenten laten samenwerken d.m.v. de vragen.
- Studenten op een beeldende manier kennis laten maken met de excursie, kunstenaar en onze opleiding.
Didactische leerdoelen:
- Organisatorische alles goed voorbereid hebben.
- Stevig voor een klas met medeleeringen kunnen staan.
Inhoudelijke leerdoelen:
- Een goed te begrijpen en overzichtelijke powerpoint maken.
- Het beeldend niveau van de theater en dansklassen proberen goed in te schatten.
- Studenten op een leuke manier een kijkje laten nemen in onze opleiding.
Wie doet wat?
Maike: biografie van Robert Therrien.
Jolein: Visie van Therrien.
Marlies: Werken van Therrien.
Renkse: uitleggen van de opdracht.
Gezamenlijk: helpen/aansturen bij het tekenen.
Tijdsindeling:
15 minuten onszelf voorstellen en de powerpoint doorlopen.
5 minuten praktijkopdracht uitleggen. Uitdelen van houtskool/papier.
15/20 minuten tijd om te tekenen tekenen.
5 minuten reflecteren met de klas.
Reflectie
Nadat de tekeningen zijn gemaakt en opgehangen gaan we onze gegeven les evalueren met de theater en dans studenten. De vragen die wij willen stellen zijn:
- Wat vonden jullie goed gaan en wat minder goed?
- Was de powerpoint overzichtelijk en duidelijk?
- Wat vonden jullie van de praktijk opdracht?
- Hebben jullie nu meer kennis verkregen over het uitgangspunt/visie van Robert Therrien?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten